Magia czy technologia? Przyszłość nauki

Od 11 kwietnia za tym pytaniem nasi uczniowie potrafią postawić kolejne: Co skrywa w sobie spożywana przez nas żywność? Na co musimy uważać, kiedy chcemy skorzystać z materiałów dostępnych w Internecie? Jak chemia łączy się z branżą IT? I wiele innych… Mało tego, nie dość, że formułują takie pytania, to jeszcze bez problemu na nie odpowiadają. Dlaczego? Już wyjaśniamy.

11 kwietnia odbył się w szkole kolejny Dzień Naukowca, wydarzenie, które już na stałe wpisało się w tradycję SP28. Były lekcje. Oczywiście. Uczyliśmy się. Rzecz normalna. Ale… wszystko było jakieś inne, kosmiczne (uwaga na planety krążące obok okien!).

Już od rana w szkolnych korytarzach dało się wyczuć atmosferę ekscytacji. Czekaliśmy na pokazy eksperymentów chemicznych i fizycznych, które przygotowali nasi uczniowie i nauczyciele. Niektórzy jeszcze szybko przeglądali książki z matematyki oraz powtarzali słówka z angielskiego, tego dnia bowiem odbył się konkurs matematycznych i z języka angielskiego.

Czy to wszystko? W żadnym razie! Prosimy spojrzeć na spis zajęć i prelekcji:

Jak zobaczyć gaz? – Instytut Łukasiewicza,

Iluzja – Wydział Fizyki i Astronomii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu:
dr Iwona Iwaszkiewicz-Kostka, prof. UAM dr hab. Anna Kowalewska-Kudłaszyk, prof. UAM dr hab. Zbigniew Fojud

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu: prof. dr hab. Sylwia Mildner-Szkudlarz

  • Optyka a żywność – mgr inż. Wiktoria Kamińska wraz ze studentami,
  • Obudź w sobie dzikość – mgr inż. Natalia Kasałka- Czarna
  • Kuchnia molekularna
  • Świecąca żywność – mgr inż. Aleksandra Zaryczniak

Sztuczna Inteligencja – Jakub Zalewski

Prawo w Internecie? – Maciej Jankowski – adwokat (Kancelaria Prawna Media)

Ergospirometr – prof. AWF dr hab. inż Krzysztof Durkalec-Michaski

Pisanie kodu – Agnieszka Wojcieszak (Zespół Szkół Komunikacji)

Eksponaty – Renata Zawadzka-Kwaśnioch (Technikum Energetyczne w Poznaniu)

IT+ Chemia – Dawid Narożny (Technikum nr 19 w Poznaniu)

Cyberbezpieczeństwo z programu Cyfrowy Skaut – Piotr Wachowiak, Bartek Śliwiński, Artur Markiewicz,

Technologia drewna – Maciej Matuszewski

To wyłącznie część wykładów. Magia i nauka wyglądały także z sal dzieci z klas I-III.

Warsztaty z żurawiny (prelekcja +prezentacja, analiza sensoryczna produktów żurawinowych).

Magik – pokaz iluzjonisty

Warsztaty z Zespołem Szkół Przyrodniczych – prezentacja, pokaz udzielania pierwszej pomocy na fantomach zwierząt

Sztuczna inteligencja – korzyści i zagrożenia

Lampa lawa – doświadczenie (Pani Daria prowadziła dla chętnych uczniów klas pierwszych).

Analiza sensoryczna produktów żurawinowych, pokaz iluzjonisty, pokaz zasad udzielania pierwszej pomocy na fantomach zwierząt… Gdyby ktoś uznał, że to mało: jakie szanse i zagrożenia niesie w sobie AI?
Proszę uważać! Eksperymenty!
Oczywiście, że i ich nie zabrakło wśród młodszych uczniów. Zresztą, jedna z nauczycielek pisze:
,,Większość z uczniów z 2b wcieliła się w rolę ekspertów i prezentowała wybrane przez siebie eksperymenty/ doświadczenia. Celem tego przedsięwzięcia było wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie oraz poszerzenie zainteresowań uczniów, a co za tym idzie zwiększenie efektów nauczania”.
Trudno zliczyć, ile razy dzieci słyszą pytanie: kim chcesz zostać w przyszłości?
Pada wtedy wiele różnorodnych odpowiedzi: lekarzem, fryzjerką, grafikiem komputerowym… Jest jednak grupa, która często reaguje na to stwierdzeniem: nie wiem.
W SP28 takich odpowiedzi jest najmniej. Jakże mogłoby być inaczej, kiedy takie dni jak ten sprawiają, iż uczniowie z wypiekami na twarzy wpatrują się w efekty… magii czy technologii? Na pewno otwartych przed nimi drzwi do przyszłości.

W tym miejscu chcielibyśmy bardzo serdecznie podziękować wszystkim prelegentom oraz rodzicom.

Dziękujemy też szczególnie Radzie Rodziców, które tak chętnie włącza się w organizację i realizację różnych przedsięwzięć.